Thursday 1 March 2012

Mirror Site dan Penerusan Maklumat

Hari ini saya mempunyai dua berita yang ingin dikongsikan. Satu berita baik dan satu berita buruk. Agak sukar untuk menggambarkan apakah perasaan yang ada pada waktu ini apabila ada dua perasaan yang saling bertentangan wujud di sanubari kita. Apakah seseorang itu boleh dihidapi penyakit split personality jika dua perasaan yang saling bertentangan sentiasa wujud di sanubarinya secara berterusan. Saya tidak mempunyai jawapan kepada persoalan ini. Sudat tentu pakar-pakar psikologi ada jawapannya.

Baiklah saya mulakan dengan berita baik dahulu. Semalam, 29 Februari 2012, pasukan sekolah saya telah berjaya menjadi Johan di Kejohanan Sepak Takraw Bawah 15 Tahun bagi Daerah Seremban 2. Ini merupakan suatu kenangan yang manis kerana kami telah diberi tanggungjawab oleh PPD Seremban untuk mengelolakan kejohanan tersebut dan berjaya pula menjadi juara. Terasa leganya setelah bertungkus-lumus memastikan pengelolaan berjalan dengan lancar, kami mendapat ganjaran muncul sebagai juara pula. 

Nah ini berita buruknya pula. Lebih kurang jam 11.59 malam sayapun mulalah menulis tentang kejayaan pasukan sepak takrawa sekolah saya di laman blog rasmi sekolah di http://smksenawang3.blogspot.com. Berita dan gambar telah berjaya dimuat-naikkan. Malangnya apabila saya membuka akaun You-Tube untuk memuatnaik video perlawanan akhir, dengan tanpa sengaja saya telah tersalah taip birthday yang diminta oleh Google (You Tube kini dimiliki oleh gergasi IT iaitu Google Incorperation). Akibatnya laman blog rasmi SMK Senawang 3 telah dihalang kerana pemilik blog berumur di bawah 13 tahun. Polisi Google tidak membenarkan individu berumur 13 tahun dan ke bawah memiliki akaun di Google.


Untuk mengatasi masalah teknikal ini, saya telah membuka satu mirror site untuk laman blog itu. Walau bagaimanapun ia tidaklah menyerupai laman sebenar kerana tidak mampu saya untuk mengingati semula semua posting yang telah dihantar sejak April 2011 yang lalu. Dari segi peristilahan, miror site dan site sebenar mestilah sama iaitu seperti kembar siam.


Begitulah pentingnya mirror site ini jika sesuatu terjadi kepada laman web rasmi sekolah. Bagaimanakah kita dapat meneruskan penyampaian maklumat dan membuat dokumentasi segala aktiviti yang berlaku di sekolah sekiranya secara tiba-tiba laman web sekolah kita disekat. Saya berharap tukang-tukang web sekolah-sekolah berhati-hatilah dan segera membuat mirror site bagi mengelakkan posting-posting terdahulu dan catatan-catatan penting tidak terhapus.

Mujurlah Google Incorporation memberi masa selama 29 hari untuk membuat pembetulan sebelum akaun tersebut dihapuskan selepas tempoh tersebut. Saya telahpun menghantar secara online, salinan kad pengenalan saya ke Google untuk mengesahkan bahawa pemilik laman blog SMK Senawang 3 berumur melebihi 13 tahun. Diharap dalam tempoh masa 5 hari lagi seperti dijanjikan oleh Google, akaun tersebut dapat diaktifkan kembali.

Dalam temph masa 5 hari tersebut, terpaksalah saya memuat-turun semua posting terdahulu dan memuat-naikkannya di mirror site. Doakan supaya akaun tersebut dapat dipulihkan. Mirror site laman blog rasmi SMK Senawang 3 boleh diakses di sini. Klik di sini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...