Tuesday 28 February 2012

Professional Learning Community (PLC) - Satu Sudut Pandangan

Teringat saya suatu waktu dahulu ketika di alam pembelajaran di sekolah menengah apabila guru mengajukan soalan tentang definisi beberapa perkataan, misalnya apakah yang dimaksudkan dengan equilibrium? Dengan pantas pelajar akan menjawab "Keseimbangan Cikgu!". Kalau begitu apakah yang dimaksudkan dengan Professional Learning Community pula? Ada tak pembaca yang akan menjawab Komuniti Pembelajaran Profesional? Pandai....

Sememangnya menjadi amalan sebahagian kita secara spontan akan memberikan terjemahan sesuatu istilah yang dianjurkan kepada kita dalam Bahasa Inggeris. Nah. diisnilah peranan kita sebagai pendidik untuk menukarkan paradigma ini kepada anak-anak didik kita supaya mereka tidak melakukan apa yang sebahagian daripada kita sering lakukan. Jika semua guru dapat menegur murid atau pelajarnya tentang fenomena salah ini, bolehkah kita katakan sudah wujud satu komuniti pembelajaran profesional?

Apakah Professional Learning Community?
Dalam dunia pendidikan istilah komuniti pembelajaran telah digunakan dalam pelbagai situasi. Ia dikatakan sebagai membawa amalan-amalan di dalam kelas ke dalam komuniti. Ia juga dikatakan sebagai mempelawa personaliti dari luar sekolah ke dalam sekolah untuk mengukuhkan kurikulum dan pembelajaran murid. Hal ini sedang dilaksanakan oleh kementerian pelajaran menerusi program barunya Teach For Malaysia (TFM). Ia juga bermaksud  penglibatan murid, guru, dan pentadbir sekolah di dalam pembelajaran.

Astuto dan rakan-rakan (1993) menyatakan terdapat tiga komuniti yang saling berkait iaitu (1) komuniti profesional pendidik, (2) komuniti pembelajaran guru dan murid, dan (3) pihak-pihak yang berkepentingan dalam komuniti (atau PIBG). Astuto dan rakan-rakan menyimpulkan komuniti pembelajaran profesonal sebagai usaha berterusan guru-guru dan pentadbir sekolah berkongsi pembelajaran untuk kebaikan dan kemajuan sekolah.

Untuk lebih mudah memahami komuniti pembelajaran profesional ini, para pembaca bolehlah merujuk buku-buku berikut:
  1. Leading Professional Learning Communities: Voices from Research and Practice oleh Shirley M. Hord dan William A. Sommers (2007)
  2. Revisiting Professional Learning Communities at Work: New Insights for Improving Schools oleh Richard DuFour, Robert Eaker dan Rebecca DuFour (2008), dan
  3. Learning by Doing: A Handbook for Professional Communities at Work oleh Richard DuFour, Robert Eaker, Rebecca DuFour dan Thomas Many (2010)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...