Tuesday 20 March 2012

Kuasa SMS

Dua hari lepas sewaktu mengunjungi sebuah kiosk broadband Unifi di Giant Senawang, saya telah ditawarkan perkhidmatan Unifi oleh anak seorang rakan pengetua yang sedang menunggu keputusan SPM 2011 yang bakal diumumkan esok, 21 Mac 2012.

Saya memberitahunya adakah dia tahu keputusan SPM juga PMR dan STPM boleh disemak hanya dengan menggunakan SMS. Jawabnya tidak tahu!. Soalan yang sama saya tujukan kepada anak saya yang juga menduduki peperiksaan SPM 2011 di SaSer. Jawapannya juga sama!

Kepada pelajar-pelajar yang sudah tidak sabar lagi untuk pergi ke sekolah bagi mengetahui keputusan, anda boleh semak keputusan SPM melalui SMS dengan hanya mengikuti langkah-langkah seperti di bawah : -

Taip SPM <space> No Kad Pengenalan <space> No Angka Giliran dan
hantar ke 15888

CONTOH
SPM 941019055009 NA226A077 hantar ke 15888

Perkhidmatan semak keputusan SPM melalui sms ini akan diaktifkan bermula jam 10 pagi, 21 Mac 2012 dan akan ditamatkan pada 12 tengah malam, 27 Mac 2012. Maklumat lanjut boleh didapatkan di MySMS.

Nota::  Perkhidmatan SMS ini sebenarnya bolehlah dikatakan sebagai "Indah Khabar Dari Rupa" kerana keputusan yang diberikan oleh pengendali perkhidmatan sangatlah lambat. lebih baik anda terus ke sekolah sahaja menunggu keputusan. Buktinya saya tunjukkan di bawah.

SMS telah dihantar pada jam 10.02 pagi, tetapi malangnya penyedia perkhidmatan hanya memberikan jawapan SMS 11 jam kemudian iaitu jam 9.13 malam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...