Monday 12 January 2015

Persiapan Ke Asrama SBP dan Kolej Asasi/Matrikulasi

Esok, 13 Januari 2015, pelajar-pelajar Tingkatan 1 Sekolah Berasrama Penuh akan mula mendaftar di asrama-asrama SBP. Pada posting kali ini, saya ingin berkongsi maklumat dan pengetahuan tentang perkara-perkara yang perlu dibawa bersama ke asrama oleh ibu bapa bagi membantu memberikan keselesaan kepada anak-anak yang bakal menjadi warga SBP yang ditawarkan kepada anak-anak pelajar.


Senarai barang-barang keperluan untuk kehidupan seharian di asrama sekolah biasanya disertakan oleh pihak pengurusan SBP berkaitan di dalam surat tawaran yang diposkan ke alamat pelajar Tahun 6 yang berjaya ke SBP.

Namun berdasarkan pengalaman saya mendaftarkan lima orang anak ke asrama-asrama SBP seperti Saser (SM Sains Seremban), SAS (Sekolah Alam Shah), SAMURA (Sekolah Menengah Sains Muar), SDAR (Sekolah Dato' Abdul Razak) dan TKC (Kolej Tunku Kurshiah) perkara-perkara berikut perlu dibawa bersama:
  1. Pemutar skru untuk memasangkan engsel pada pintu loker pelajar. Pemutar skru juga digunakan untuk membuka engsel yang ada mangga tergantung padanya. Kadang-kadang pelajar lama ada kehilangan kunci mangga, mereka akan merosakkan engsel untuk membuka almari menyebabkan mangga tergantung pada engsel pintu.
  2. Engsel untuk memasukkan mangga (padlock)
  3. Kunci bulat almari bagi menggantikan kunci bulat yang mungkin rosak
  4. Kain lap untuk mengelap habuk-habuk di dalam almari pakaian
  5. Kertas pembalut untuk mengalas rak-rak di dalam almari pakaian
  6. Mangga (pandlock) sekurang-kuirangnya dua unit - satu untuk almari pakaian di asrama, satu untuk loker di bilik kelas.
Kunci dan mangga adalah perlu kerana kebiasaannya terdapat kes-kes mencuri di asrama sekolah. Kecurian biasanya tidak dilakukan oleh rakan-rakan yang sama-sama mendiami bilik asrama tetapi dilakukan oleh pelajar-pelajar dari dorm lain. Ada juga terdapat penghuni asrama yang nakal, suka membuli dan mencuri tetapi pandai berpura-pura di hadapan warden, guru dan pengetua. Mereka pandai membeli kepercayaan guru sehinggakan guru tidak mempercayai tindakan pelajar tersebut di asrama apabila diberitahu kerana mereka memegang pelbagai jawatan yang besar di sekolah seperti Ketua Pengawas, Ketua Pusat Sumber Sekolah, dan Ketua Pembimbing Rakan Sebaya. Jika pelajar-pelajar begini tidak dapat dikesan daripada awal di sekolah, kes-kes jenayah kolar putih akan berlaku di dalam masyarakat apabila pelajar-pelajar ini menjawat jawatan-jawatan penting di dalam sektor kerajaan dan sektor swasta seperti mana yang dilaporkan di dalam media massa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...