Saturday 25 June 2011

Persidangan Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pengetua-Pengetua Sekolah Malaysia Ke-50

Pada 21 hingga 23 Jun 2011 yang lalu, saya telah mengikuti Persidangan Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pengetua-Pengetua Sekolah Malaysia Ke-50 di Hotel Grand Dorsett, Subang Jaya, Selangor. Ini merupakan persidangan kedua yang dapat saya ikuti setelah kali pertama menyertainya pada 27 hingga 31 Julai 2007 di Johor Bahru. Persidangan yang merupakan Jubli Emas bertemakan Kepimpinan Holistik Menjana Transformasi Pendidikan Negara yang memang selaras dengan hasrat kerajaan yang memperkenalkan GTP iaitu Government Transformation Programme.
Hotel Grand Dorsett, Subang Jaya, Selangor
Persidangan kali ini menghimpunkan seramai 842 orang pengetua dari seluruh negara dengan penyertaan teramai tentunya dari Selangor. Hotel Grand Dorsett hanya dapat menampung sebahagian daripada peserta manakala sebahagian lagi ditempatkan di hotel berhampiran iaitu Hotel Holiday Villa Subang. Delegasi dari Kedah, Sabah, Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan dan Melaka menginap di hotel ini.

Paluan gong tanda persidangan dirasmikan
Persidangan kali ke-50 ini telah dirasmikan oleh YAB Tan Sri Haji Muhyiddin bin Yasin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia. Persidangan ini lebih bermakna apabila Timbalan Perdana Menteri telah memberi pengiktirafan kepada Majlis Pengetua Sekolah Malaysia, MPSM sebagai suara yang mewakili pengetua-pengetua sekolah Malaysia sambil mengumumkan sumbangan tahunan sebanyak RM 200,000 untuk kegiatan MPSM. Timbalan Menteri Pelajaran II, YB Dr Mohd Puad bin Zarkashi telah berkenan menutup rasmi persidangan pada Khamis 23 Jun 2011.

Gambar-gambar sekitar persidangan ini boleh dilihat di http://galerihamidon.blogspot.com/2011/06/persidangan-kebangsaan-pengetua-ke-50.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...