Sunday 19 June 2011

Hari Bapa 2011

Pekan Rabu, Alor Setar, 15 Mei 2011
Hari ini Ahad, 19 Jun 2011 Hari Bapa disambut di sebahagian besar negara di dunia. Ini kerana Hari Bapa disambut oleh beberapa negara pada tarikh yang berbeza mengikut negara berkenaan. Ada negara yang menyambutnya pada hari Ahad minggu pertama bulan Jun, ada juga yang menyambutnya pada hari Ahad minggu kedua bulan Jun. Negara-negara yang menyambutnya pada hari ini ialah Afghanistan, Afrika Selatan, Amerika Syarikat, Argentina, Bahamas, Bahrain, Bangladesh, Barbados, Belize, Belanda, China, Colombia, Costa Rica, Croatia, Cuba, Cyprus,  Dominica, Ecuador, Ethiopia, Filipina, Ghana, Greece, Guyana, Haiti, Hong Kong, Hungary, India, Ireland, Jamaica, Jepun, Malaysia, Malta, Mauritius, Myanmar, Namibia, Nigeria, Oman, Pakistan, Panama, Paraguay, Peranchis, Peru, Puerto Rico, Republik Czech, Singapura, Slovakia, Sri Lanka, Thailand, Trinidad dan Tobago, Turki, United Kingdom, Venezuela, Zambia dan Zimbabwe.

Bolivia, Honduras, Itali, Portugal dan Sepanyol telah menyambut Hari Bapa pada 19 Mac 2011 yang lalu manakala Uruguay akan menyambutnya pada 17 Julai 2011 nanti. Thailand pula akan menyambut Hari Bapa pada 5 Disember 2011.

Mengikut sejarah Hari Bapa bermula pada awal abad ke-12 untuk memberi penghormatan dan peringatan terhadap para bapa. Sambutannya melibatkan pemberian hadiah kepada bapa dan lain-lain aktiviti kekeluargaan bertujuan untuk mengenang jasa bapa di dalam keluarga.

Hari Bapa menurut perspektif Islam
Menurut pandangan Islam kasih sayang yang paling utama ialah terhadap Allah s.w.t., diikuti Rasulullah s.a.w., kedua ibu bapa, suami, isteri, anak-anak, ahli keluarga, kaum kerabat, jiran tetangga dan seterusnya. Jika sekiranya hendak membuat sambutan, ianya hendaklah dibatasi dengan syarat-syarat yang telah digariskan dalam Islam termasuklah dalam aspek menjaga perhubungan antara bukan mahram dan maruah individu itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...