Thursday 25 August 2011

Baiah Pengetua 2010 - Tahniah!

Saya ingin merakamkan tahniah dan syabas kepada rakan-rakan pengetua dan semua guru serta kakitangan 17 buah sekolah-sekolah menengah di Negeri Sembilan yang berjaya dicalonkan untuk mendapat ganjaran pada tawaran baru bagi tahun 2010. Nama sekolah-sekolah yang dicalonkan mendapat ganjaran di Negeri Sembilan telah diumumkan oleh Puan Hajah Kalsom binti Khalid, Ketua Sektor Jaminan Kualiti, JPNS dalam Mesyuarat Profesionalisme Pengetua bersama PPD Seremban dan Ketua Sektor di bilik mesyuarat PPD Seremban pada 23 Ogos 2011 yang lalu.
Sekolah-sekolah tersebut adalah:
  1. Sekolah Menengah Sains Tuanku Munawir (SASER)
  2. SMK Seremban Jaya 2
  3. Kolej Tunku Kurshiah
  4. Sekolah Dato' Abdul Razak
  5. SMK Bukit Jalor
  6. SMK Simpang Gelami
  7. SMK Teriang Hilir
  8. SM Agama Dato' Tan Ahmad
  9. Sekolah Sains Tuanku Jaafar
  10. SM Rendah Agama Ulu Jempol
  11. Sekolah Menengah Agama Teluk Kemang
  12. SMK Yam Tuan Radin
  13. SMA Dato' Haji Mustafa
  14. SBPI Jempol
  15. SMK Tuanku Syed Idrus
  16. SMK Undang Rembau
  17. SMJK Chung Hua, Kuala Pilah
Nama-nama sekolah yang menerima ganjaran mengikut perancangan kementerian sepatutnya diumumkan pada majlis sambutan hari guru yang lalu. Ada desas-desus mengatakan terdapat permasalahan dalam menganugerahkan ganjaran kerana terdapat kontroversi pada pemilihan calon sekolah yang bakal menerimanya. Menurut perjanjian pengetua Tahun 2009 atau Baiah Pengetua 2009, sekolah yang berjaya mestilah mencapai Skor Komposit 92% atau melonjak 300 mata, namun Jawatankuasa NKRA di kementerian telah mengubahnya kepada skor komposit 88% atau lonjakan 500 mata mengakibatkan beberapa sekolah menengah harian digugurkan menjadikan sekolah menengah harian yang layak keseluruhannya adalah 3% sahaja daripada jumlah semua sekolah menengah harian berbanding 45 daripada 60 SBP yang menerima ganjaran. Walau apapun tahniah kepada sekolah yang berjaya walaupun ramai yang terkilan kerana lain yang dijanjikan lain pula yang dikotakan. Bak kata perumpamaan Melayu kerbau dipegang pada hidungnya, manusia dipegang pada janjinya. Ajaran agama Islam pula melalui hadis menyatakan orang yang mungkir janji adalah orang yang munafik dan orang yang munafik pula tidak boleh menjadi wali atau saksi. Wallahu alam.

Maklumat terkini yang diterima adalah 13 buah sekolah menengah layak menerima ganjaran pada tawaran baru 2010 yang akan dinugerahkan kepada mereka dalam satu majlis selepas hari raya Aidil Fitri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...