Thursday 9 May 2013

Kolokium Kebangsaan Kepimpinan Instruksional Ke-9 2013

Alhamdulillah, saya berpeluang menghadiri kolokium kebangsaan kepimpinan instruksional ke-9 di IAB Jitra dari 6 hingga 9 Mei 2013. Kolokium kali ini dihadiri oleh lebih 130 peserta yang terdiri daripada pengetua, guru besar dan pegawai-pegawai dari jabatan pelajaran negeri. Kolokium telah dirasmikan pembukaannya oleh Yang Hormat Dato' Haji Khairil Haji Awang, Pengarah IAB yang mewakili Tan Sri Abd. Ghafar Mahmud, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia.
Ucapan perasmian oleh Pengarah IAB
Tema kolokium ialah "Kepimpinan Instruksional Pemacu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025" yang berfokus kepada empat bidang iaitu: (1) kepimpinan instruksional dan perubahan sekolah, (2) bina upaya guru, (3) keupayaan pemimpin dan (4) sarana ibu bapa.

Ucap utama disampaikan oleh Profesor Dr. Cameron Richards dari UTM Perdana School, Universiti Teknologi Malaysia yang bertajuk Educational leadership for a new age: Every lifelong learner a future problem-solver, decision-maker and knowledge-builder? Kemudian ia disusuli dengan pembentangan tiga kertas kerja berhubung dengan tiga bidang fokus tersebut di atas.

Bersama Ahmad Husni, Selama, Perak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...