Friday 11 February 2011

Dari Pengetua ke Webmaster

Tugas-tugas sebagai pengetua ini kekadang melampaui tugas sebenarnya. Ada ketika kita terpaksa menjalankan tugas yang di luar bidang kita apabila sesuatu kemahiran itu tidak dimiliki oleh staf kita ataupun staf yang memiliki kemahiran itu berpindah ke luar. Keadaan inilah yang berlaku kepada saya apabila seorang guru saya yang mempunyai kemahiran yang tinggi dalam teknologi maklumat dan komunikasi, ICT ditukarkan ke pejabat pelajaran daerah sebagai penolong pegawai pelajaran daerah sektor ICT. Beliau pula adalah webmaster laman web sekolah. 



Berbekalkan sedikit pengalaman saya dalam bidang ICT, terpaksalah saya belajar menjadi webmaster untuk memastikan maklumat yang dipaparkan dalam web sekolah dapat dikemaskini sekurang-kurangnya seminggu sekali.

Kalau kita rajin melayari laman-laman web beberapa sekolah, pasti kita akan berjumpa banyak laman web sekolah yang tidak dikemaskini. Ada juga laman web sekolah yang pengetua atau guru besarnya telah berpindah dua atau tiga tahun lalu, namun gambar pengetua atau guru besar lama masih terpampang di laman utama laman-laman web sekolah-sekolah tersebut.

Perkara ini boleh diatasi jika guru ICT yang mahir itu melatih guru lain atau melantik beberapa webmasters bagi laman web sekolah. Laman web sesebuah sekolah itu dapat mencerminkan wajah atau identiti sekolah. Laman web yang sentiasa dikemaskini dapat menunjukkan banyaknya aktiviti yang berlangsung di sesebuah sekolah. Ia juga dapat menunjukkan komitmen guru terhadap sekolahnya. "Guru Aktif Pelajar Kreatif".



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...